KILOMETERS MAKEN

30 juli 2003
Staatsieportret van de Deauville voor Carros

Staatsieportret van de Deauville voor Carros

Als hij rijdt, rij ik in de mooiste DeTomaso Deauville die er is. Alleen de Break die nog in Modena in de showroom staat, ziet er beter uit. Maar daar is nooit in gereden; die is gebouwd als boodschappenauto voor mevrouw DeTomaso, maar zij bliefde hem niet.

De Deauville is de sportssaloon, de quattroporte van het Italiaanse merk, dat eigenlijk alleen enige bekendheid kreeg met de Panthera, een ietwat ordinaire straatschuiver, maar verder ook prachtige sportauto’s bouwde als de Vallelunga en de Mangusta. Tegenwoordig beweert het kwakkelende fabriekje nog steeds de Guará te kunnen leveren. Van de Deauville zijn er al met al 244 gebouwd en daarvan rijden er nog wel een paar. Ook in Nederland.

Die van mij rijdt momenteel niet. Ik zelf verplaats me al een paar maanden uitsluitend in onze gezinsbus of de leasebak van de baas. Vooruit, af en toe leen ik ook nog iets leuks in het kader van deze rubriek.

Dat de motor vroeg of laat aan de beurt zou zijn, was te verwachten. Al het andere, ál het andere, is aan de beurt geweest. De grote potente Ford Cleveland, 351 kubieke inch, waarschijnlijk in 1973 al gebouwd, is weliswaar lekker tolerant in elkaar gezet en kan jaren mee in een Amerikaanse cruiser, maar niet als hij Italiaans getuned en gestressd wordt. Juist die combinatie van Amerikaanse spierballen en Italiaanse felheid maken de auto voor mij zo aantrekkelijk. Ik mag er ook graag op wijzen dat GTO niet alleen de type-aanduiding van een Ferrari straatracer is, maar ook van een Pontiac muscle-car. Ik bedoel maar. Mijn auto kan toeren als een limousine, met een zacht rommelende, prettig hoorbare V8 onder de motorkap; luxe , leer, hout en alcantara misleiden. Maar hij kan ook sprinten en springen als een GT-tje met een onrustbarend gebrul uit vier armdikke uitlaten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij een stoplicht een sprintwedstrijdje zelden uit de weg ga en dan kan ik met 2000 kilo en een automaat vaak nog heel aardig meekomen.

Het is dus heel aannemelijk dat ik net zo schuldig ben aan de burn-out van mijn auto als de ouderdom. Ik denk zelfs dat ik vrij precies weet wanneer ik het genadeklapje gegeven heb. Het moet dat tussensprintje zijn geweest op de afrit van de A9 naar de A2 op een vrijdagmiddag vóór de echte spits. Bij een radarsnelheid van 109 km/u even kick down om uit de file te springen. Hij wil graag, houdt de adem in, neemt een flinke slok benzine, brult vervaarlijk en springt vooruit als een kat. Na 300 meter valt hij stil tot op de vluchtstrook. Toen zullen al die zuigerveren wel gebroken zijn.

Hij is bijna klaar en ik zal hem mooier terugkrijgen dan ooit. De garage is op orde, de vloer vetvrij gemaakt en opnieuw geverfd. Want hij lekt natuurlijk geen olie meer. De muren kunnen zelfs weer wit, want hij rookt straks niet meer bij het starten.

Ik sta de laatste weken vaker in mijn smetteloze garage. Wat heb ik hem gemist en wat zal ik voortaan voorzichtig met hem zijn, althans goed voor hem zorgen. Eerst echt warm laten worden en dan pas gas geven. Kilometers maken in plaats van steeds die rondjes rond de kerk.

Dwars door Frankrijk, diep Italië in en nog een stukje van de route van de Mille Miglia rijden, ’s nachts de Adriatische zee oversteken naar Griekenland. Bij Istanbul de Bosporus over en diep Turkije in. Met auto en al in twee Russische Antonovs naar India. Dwars door India en een gescheiden airlift voor bestuurders en auto’s naar Australië. Eindbestemming en finish in Sydney. De London Sydney Marathon.

Dát zijn kilometers. Dat is nog eens wat anders dan de traditionele Godelinde toertocht, de internationale DeTomaso meeting, of zelfs de Scottish Malts Classic Car Tour.

Wordt gereden in 30 dagen vanaf 6 juni 2004. In competitieverband – wedstrijd licensie nodig! – voor moderne auto’s tot 2 liter – géén FWD, géén turbo, en voor klassieke auto’s van vóór 1978. Maar er is ook een parrallel rijdende Clowes Cup, waaraan elke auto mee kan doen, óók beginners. Inschrijfgeld $ 36.000.

Dát kan een probleem zijn. Maar dat moet voor een of ander multinationaal bedrijf toch ook te besponsoren zijn.

Voorlopig weigert de website www.twerally.com me nog toegang tot de First Timers Guide en de Entry Form maar het is nog lang geen juni 2004! En dat is nog niets vergeleken met de moeilijkheden en ontberingen die me nog te wachten staan, de hindernissen die ik nog zal moeten nemen en de triomfen die ik uiteindelijk zal vieren.

Tags: , ,

Comments are closed.

 

juli 2003
M D W D V Z Z
« mrt   sep »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031