TOCH WEL EEN LEUK AUTOOTJE

31 januari 2004

Showroomdochter Audi A2

Audi A2 Flashmob, Slot Zeist

Audi A2 Flashmob, Slot Zeist

Het overkomt de beste autofabrikanten. Een bepaald model slaat niet aan, ondanks enorme investeringen in onderzoek, ontwikkeling en marketing. Dit is een serie artikelen over auto’s die een onopvallend en kwijnend bestaan leiden in de folder en een hoek van de showroom. Zoals de Audi A2. De Audi A2?

Ze gaan vooral niet moeilijk doen bij Audi, of beter gezegd bij de pr-afdeling Audi van Pon in Amersfoort. Maar eigenlijk heeft de A2 niets te zoeken in mijn serie Miskend Talent, is de officiële verklaring. Marjon Duurland zal het uitleggen. De A2 werd geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt in 1999, maar is pas sinds half augustus 2000 in Nederland te koop. Sindsdien zijn er tot en met vorig jaar bijna 2800 A2’s verkocht. Met die aantekening dat er in 2001, het eerste volle verkoopjaar, 1068 over de toonbank gingen en vorig jaar nog maar 562. Is dat veel of weinig? Gemiddeld werden er in Nederland per showroomdag twee A2’s verkocht. Het zijn cijfers waar Roll Royce zich niet voor zou schamen. En voor Audi zijn het er genoeg.

‘Wij zijn nou eenmaal geen volume-merk. De Audi A2 heeft aan de doelstellingen van Audi voldaan; Audi heeft bewezen een kwalitatief hoogwaardige, innovatieve aluminium auto te kunnen bouwen in het compacte segment. De auto zal in deze vorm nog zeker nog tot eind 2005 gebouwd worden.’

En daarna zal ongetwijfeld worden voortgeborduurd op het concept. Audi wil voorop lopen in de ontwikkeling en bouw van aluminium auto’s. Futuristisch, innovatief en progressief zijn sleutelwoorden in de folder. De doelgroep zijn natuurlijk jonge, modern ingestelde kopers tussen de 30 en 45. Oudere jonge gezinnen, bijvoorbeeld; ver genoeg in de carrière om hem te kunnen betalen, laat genoeg aan de kinderen begonnen om de vier deurtjes naar waarde te schatten. Tweede autootje, hoewel die benaming zorgvuldig wordt vermeden. En met dergelijke catalogusprijzen kom je vanzelf ook bij de draagkrachtige senior. Die doet het weliswaar niet zo goed in de imagocampagnes, maar hij of zij waardeert de instap rechtop, de Duitse degelijkheid en de lage afschrijving. Een Audi A2 1.4 Exclusief die in het introductie-jaar 2000 werd verkocht voor € 22.000,- staat nu in Carbase voor € 16 à 17.000.

En dan is het ook nog zo dat de Wegenbelasting op auto’s met dit gewicht geld toelegt en de brandstof druppelsgewijs wordt verbruikt. Typisch een geval van duurkoop rijdt goedkoop.

‘Auto’s zijn niet om weg te geven,’ meent Marjon Duurland. ‘De prijs van een auto is voor een deel ook een instrument om een auto in de markt te positioneren. Wij zien de A-klasse van Mercedes als onze concurrent. Ook al heeft die wat meer uitvoeringen.’

Veelzeggend is toch dat hier iemand aan het woord is, die bij wijze van spreken de Audi’s voor eigen gebruik zó uit het magazijn kan halen, die dan voor zichzelf kiest voor een knalgele A2.

Ondanks het officiële pr-tegengas heeft de pr-afdeling binnen een kwartier geregeld dat de Hilversumse dealer Huub de Jong een leuke A2 voor me klaarzet om een dagje of wat mee te rijden. Die kan ik lopend gaan ophalen. Het is een knalrode 1.4 TDI met een Pro Line-pakket.  Kost in de winkel, inclusief BTW en afleveren € 26.510,-! Maar daarvoor krijg je dan ook dashboardverlichting in de kleur van de lak. Een heel gezellig nachtclub-achtig rood.

De folder spreekt van ‘een progressief ontwerp’. Marjon Duurland van Audi heeft het over ‘een auto die door zijn vormgeving emotie oproept’. Maar het is wel even slikken als je hem zo ziet staan. Wat is die auto oogverstuikend lelijk! Het is maar goed dat de proefrit naar Amsterdam voert, dan kan ik meteen de ogen wassen in het Stedelijk.

Als je het niet erg vindt dat de deuren, het dashboard en het dak zo dichtbij zijn, heb je achter het stuur genoeg ruimte voor armen en benen. De deurtjes gaan open tot haaks op de auto. Hoe stram ook, dat stapt makkelijk in. Achterin kunnen ook passagiers en dat is nog best opmerkelijk gezien de afmetingen van het autootje. Dat is dan toch het resultaat van het rugzakvormige ontwerp. Van binnen ziet het er allemaal robuust en stevig uit en het voelt ook zo aan.

De A2 rijdt prima. Het 1.4 dieseltje doet vrolijk en stevig knorrend zijn werk en wil best vooruit. Het sneeuwt en stormt en hagelt op de A2 naar Amsterdam, maar de A2 – de auto dus – geeft geen krimp. De vier bandjes klampen zich elektronisch geholpen vast aan de weg. Alleen hebben we af en toe de indruk dat de cabine wat op het onderstel wiebelt onder invloed van de wind. In de stad is het autootje in zijn element. Op de gracht delen we een parkeerplaats met een Fiat Panda (€ 10.000,- in de folder). De pook moet nogal ferm worden aangepakt, maar dat schijnt men over het algemeen te ervaren als sportief en degelijk.

Als we hem terugbrengen, valt pas op dat er in de showroom van Huub de Jong geen A2 staat. ‘Jawel,’ zegt verkoopleider Jack Bruinink, ‘we hebben in de kelder nog meer showroom, daar staat er een.’ Jacks bureau staat in de showroom bóven, strategisch opgesteld tussen een A4 cabriolet en een A8 4.0 TDI quattro. Zoals de meeste autoverkopers is Jack, behalve vertegenwoordiger van zijn merk, ook gewoon een liefhebber. Hij knikt naar de A8, ‘heb je dáár wel eens in gereden?’

Nog niet, Jack, nog niet.

(kader)

De Verkoper: Jack Bruinink, verkoopleider Huub de Jong, Audi Hilversum

Toen ik de A2 voor het eerst zag, schrok ik een beetje, dat moet ik eerlijk zeggen, maar inmiddels ben ik er wel aan gewend. Ik kan de potentiële klanten vertellen over de gunstige gebruikscijfers en onderhoudskosten, lage afschrijving en dus hoge inruilwaarde, maar ik overtuig ze pas als ze er in gereden hebben. De A2 rijdt voortreffelijk.

We verkopen de auto natuurlijk vaak aan echte Audi-klanten. Vaak is er ook nog een andere Audi. Maar er komen ook nieuwe klanten echt voor het model. Jong en oud, mag ik wel zeggen. We hebben de auto altijd best goed kunnen verkopen, maar de laatste tijd is het echt wel minder.

Ik heb er dit jaar tot nu toe één op kenteken mogen zetten.

(kader)

De Koper: Mevr. M. Parramore, Huizen. Rijdt een Audi A2, 1.4

Het is werkelijk een heerlijk autootje. Hij ziet er leuk, lekker eigenwijs uit. Mijn man rijdt A6, dat heeft natuurlijk meegespeeld in de keuze. Ook omdat ik toch iets achter de hand heb als ik eens ruimer moet rijden. Maar het is ook wel degelijk deze auto zelf die me aantrok. Ik vind veiligheid en degelijkheid belangrijk. Hiervoor reed ik in een Citroën Xsara Picasso, maar die vond ik na drie jaar toch wel snel verouderen. Ik heb het idee dat ik over tien jaar nog in deze auto zou kunnen rijden. En dat uiterlijk. Die van mij is pittig zwart. Mijn zoon noemde hem een walvis toen hij hem voor het eerst zag, maar laats kreeg ik een compliment. ‘Toch wel een leuk autootje, ma.’

AUDI A2 FLASHMOB

Het Wereldrecord Autoflashmob is strak in handen van de Renault Avantime rijders. Maar liefst 6 Avantimes verzamelden zich 1 februari jongstleden op het parkeerterrein van  Slot Zeist. Motto van die bijeenkomst: ‘Ik zou niet weten wat ik hierna zou moeten gaan rijden.’

Omdat er tot en met 2003 maar liefst 2783 A2’s zijn  verkocht, zouden de verzamelde A2-rijders meer auto’s bij elkaar moeten kunnen brengen. We zullen zien.

Zondag 29 februari vindt de Audi A2 flashmob plaats, weer precies om 11.30 uur op het parkeerterrein van Slot Zeist (volg de borden!)

Voor alle duidelijkheid nog eens de spelregels.

Een Autoflashmob is een zinloze bijeenkomst van auto’s die elkaar anders bijna nooit tegenkomen. Er gebeurt helemaal niets tijdens een Autoflasmob. We parkeren  de auto’s naast elkaar, lopen er eens omheen, schudden elkaars hand, wisselen wat ervaringen uit, maken een foto en gaan vervolgens ieder ons weegs. Het hele evenement duurt hooguit een half uur, exclusief de files die we veroorzaken.

Tags: , , ,

Comments are closed.

 

januari 2004
M D W D V Z Z
« dec   feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031