ORGANISATIE

19 februari 2004

viva italiaOm van mijn grote ongerustheid en ongenoegen blijk te geven bel ik even zelf en vraag naar de baas. Ronald van den Broek was eigenlijk al onderweg naar huis, maar komt onmiddellijk aan de telefoon. ‘Zet de piepers maar weer af schat, Heffels belt, kan even duren.’ Van den Broek is directeur/eigenaar van VDB CarEvents en wie even nadenkt, begrijpt al snel hoe hij zo op die naam gekomen is. Maar ik mag Ronald zeggen.

‘Zeg dat het niet waar is, Ronald.’

‘Het spijt me,’ probeert VDB ferm te klinken, ‘maar het is wel waar. Dit jaar op 2e Pinksterdag geen Viva Italia op het TT circuit in Assen.’

En dan volgt een betoog over tegenvallende bezoekersaantallen, spreiding van aandacht en risico’s en uitlaten die toch ook moeten roken. Heel plausibel allemaal, maar ik wil het eigenlijk niet horen. En dat hij zich mijn teleurstelling helemaal kan voorstellen, betwijfel ik. Hooguit half.

Voor mij, als rechtgeaard liefhebber/slachtoffer van Italiaanse automobielen, kunnen we seizoen 2004, nauwelijks goed en wel begonnen, alreeds afschrijven. Viva Italia gaat dus niet door en Italia à Zandvoort, als dat tenminste wel doorgaat, laten we traditioneel aan de Ferrari’s. Er is weliswaar nog de beurs Auto & Moto d’Italia in Houten, maar daar is het ‘show-off’-moment beperkt tot een kort ritje over een winderig parkeerterrein. Bovendien, maar dat geheel terzijde, is me daar afgelopen jaar een folder voor origineel verkocht die later een reprint bleek te zijn. Daarmee zijn de mogelijkheden om de motor eens een keer echt op temperatuur te krijgen in eigen land vrijwel uitgeput. En ik weet niet of ik in dit jaar van het EK Voetballen wel zin heb in Duitsland. Op een gegeven moment heb ik thuis zelfs geopperd om dan als gezin eens een lekker stuk te gaan rijden. ‘Waarnaartoe dan?’vroeg mijn vrouw. Alleen al van die vraag vergaat je de lol. Alsof het er iets toe doet waar je naar toe gaat als je gaat rijden. Alhoewel… Omdat het een even jaar is, wordt de internationale DeTomaso-meeting georganiseerd door de Svenska DeTomaso Klubben en die voert ons dit jaar naar – schrik niet – Tirol. Dat mag dan wel aan het eind van Duitsland liggen, maar dat is me toch echt een alp te ver. Bovendien hebben zij qua circuit een verlaten kart-baan afgehuurd en dat haalt het toch niet bij het evenement van afgelopen jaar.

Afgelopen jaar werd het evenement onder de pakkende titel Holland Overdrive georganiseerd door de Nederlandse club, te weten de Limburgse gebroeders Pollen en ik. Een Pinksterweekend lang zijn we toen met Duitse, Zwitserse, Belgische, Italiaanse en Engelse collegae van flitspaal naar flitspaal gesprint. We hebben de ANWB Zeebodemroute gedaan, omdat buitenlanders dat nou eenmaal leuk vinden, zijn naar Giethoorn geweest om dezelfde reden, hebben Donkervoort bezocht omdat iedereen dat leuk vindt en hebben een gedenkwaardig weekend in stijl afgesloten op een heus circuit. Inderdaad, het TT circuit in Assen, waar we een eigen showblok kregen op Viva Italia. Tussen neus en lippen door hebben we daar het Open Nederlandse Kampioenschap Legal Streetrace gewonnen, met in de finale een confrontatie tussen een DeTomaso Pantera en een Lamborghini Diablo VT.

Dat was toch een enorm succes?

‘Voor jullie wel,’ zegt Ronald van den Broek, die gedurende mijn hele verhaal geduldig aan de lijn is blijven hangen. Ik mag hem niets kwalijk nemen. Hij behoort tot de mensen die hun dag beginnen met een ontbijt van een bordje superbenzine met cruesli en hij neemt heus wel zijn verantwoordelijkheid naar de liefhebber. Persoonlijk heb ik helemaal niets met het tunen van auto’s. Ik streef zelf de hoogst mogelijke originaliteit na, vind dat een vossenstraat aan de kont van een vos hoort en niet aan een autoantenne en vind fluorescerende striping alleen geschikt voor patrouillevoertuigen van de politie. Maar toch zal ik vast wel een van zijn tuning-events bezoeken. Misschien maak ik zelfs wel een kansje op de Exhaust dB-drag, een wedstrijd in uitlaatgeluiden. En ik kan vast wel een kaartje ritselen voor het All American Weekend omdat in immers een Amerikaanse motor in het vooronder heb.

‘Weet je wat?’ besluit ik het gesprek toch maar een positieve wending te geven. ‘Ik ga jou helpen om van Viva Italia 2005 een ongekend succes te maken.’ Ik heb tenslotte enige organisatie-ervaring omdat ik voor het blad AutoWeek elke laatste zondag van de maand de succesvolle Autoflasmobs organiseer op het parkeerterrein van Slot Zeist.

‘Dat is goed,’zegt Ronald, want de aardappelen van mevrouw Van den Broek dreigen nu echt aan te branden.

Voor uw agenda: 2e Pinksterdag 2005 valt op 16 mei.

Tags: , , , , , ,

Comments are closed.

 

februari 2004
M D W D V Z Z
« jan   apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829