OPZICHTIG EIGENZINNIG

15 april 2004

Showroomdochter FIAT MULTIPLA

Multipla Flashmob 9 mei 2004

Multipla Flashmob 9 mei 2004

Soms is een bepaald model auto de showroom niet uit te branden. Een fabrikant investeert miljoenen in ontwikkeling en marketing en de klant blieft het niet. Het overkomt ook de gerenommeerde merken, zoals bijvoorbeeld Fiat met zijn Multipla. En toch was daar grondig over nagedacht en toch kent dat model een flinke schare verstokte fans.

Deel vier in de serie Showroomdochters.

Vroeger, toen alles nog beter was, behalve de auto’s, reed mijn vader een Vauxhall Cresta, 6 cylinder, 2,2 liter, 68 PK en een topsnelheid van 135 km/u. Het ding kwam alleen op zondag uit de garage en wilde dan natuurlijk ook nooit starten, zodat ons hele gezin in zijn zondagse kloffie eerst de auto moest aanduwen voordat we bij oma op visite konden. Maar hij had wel een voorbank aan één stuk, zodat ik prinsheerlijk voorin tussen mijn ouders in kon zitten en mijn drie zussen op de achterbank. Van gordels had toen nog niemand gehoord. Later, toen zelfs de katholieke gezinnen kleiner werden, werd die voorbank-aan-één-stuk in Europese auto’s afgeschaft en eigenlijk alleen nog aangetroffen in grote Amerikaanse auto’s waar ze voornamelijk bedoeld leken om de verkering traploos tegen je aan te schuiven tijdens het cruisen.

Nog weer later, toen ik al een grote jongen was, maar de auto’s nog steeds wisselend van kwaliteit, kwam Matra met een sportief autootje dat bedoeld leek voor het leuke, jonge, Franse, weliswaar katholieke maar toch slechts één kind gezin, de Bagheera, later de Murena. Drie stoelen op een rij, die ternauwernood plaats boden aan twee volwassenen en een kind of aan bijvoorbeeld een vrijgezelle bestuurder van mijn formaat en twee smalle mademoiselles. Ik ben destijds nog lang in de markt geweest voor zo’n auto, maar ik kon er simpelweg geen vinden waar de kokerbalk onder de deurstijl niet doorgeroest was.

En nu, nu er al lang geen slechte auto’s meer worden gemaakt, maar wel af en toe auto’s die slecht verkopen, is er weer zo’n model op de markt waar je officieel, met gordels en al, met z’n drieën voorin kunt zitten, de Fiat Multipla.

Voor de volledigheid en het historisch besef: Fiat bracht al in 1960 de eerste Multipla uit, een MPV avant-la-lettre op basis van de 600D. Ook dat was al bepaald een markante auto.

MPV opnieuw bedacht

Het begon bij de Multipla met de inhoud. Als we Fiat mogen geloven, en dat mogen we best, was het idee om een auto te maken met 6 volwaardige en gelijkwaardige zitplaatsen en een flinke bagageruimte binnen normale proporties. De MPV opnieuw bedacht. Bij een ‘normale’ MPV staan de stoelen in rijen van twee achter elkaar. De achterste twee stoelen vechten meestal een concurrentiestrijd uit met de bagageruimte. Als je helemaal achterin lekker wilt zitten, past meestal maar één verschoning en een tandenborstel in de bagageruimte. En omgekeerd, als je een paar vakantiekoffers wil vervoeren, kun je de achterste rij stoelen beter thuislaten, of, wat tegenwoordig vaak gebeurt, in de vloer wegklappen.

Fiat bedacht het anders en maakte dus twee rijen van 3 stoelen, waardoor als vanzelf een forse bagageruimte ontstond, vooral ook omdat de achterkant van de auto nogal bestelbusachtig vierkant is. Om die stoelen naast elkaar te krijgen, werd er alles tussenuit gefrommeld wat in gewone auto’s tussen de stoelen wordt aangetroffen. De versnellingspook steekt uit het dashboard en bijvoorbeeld de handrem zit links van de bestuurdersstoel. De auto is een fractie breder dan een gewone middenklasser en daardoor staan de drie stoelen wel gezellig dicht tegen elkaar aan, maar zijn het inderdaad heel volwaardige zetels.

Om de inzittenden boven de gordel en ter hoogte van de schouders wat de ruimte te geven, lopen de zijkanten van de auto niet naar binnen, maar is de cabine als een vierkante doos op de sedan-achtige onderkant gezet. Dat levert de auto zijn merkwaardige hoedendoos-met-dolfijnensnuit-uiterlijk op.

Nevenverschijnselen

Dat bijzondere uiterlijk moet de verkopen van de Multipla wel parten hebben gespeeld. Sinds de introductie zijn er zo’n 3000 exemplaren verkocht in Nederland en dat zijn er gewoon te weinig. Fiat verweert zich zwakjes door te stellen dat de Nederlandse gezinnen nou eenmaal kleiner zijn dan de Italiaanse, maar dat staat de verkoop van – pakweg – de Renault Espace ook niet in de weg. De excentrieke vormgeving, gevolg van de keuze voor functionaliteit, heeft bovendien nevenverschijnselen die diezelfde functionaliteit weer in de weg zitten. Het hoedendoos-ontwerp levert vier enorme deuren op met bijbehorende zijruiten. Dat geeft weer een prettige instap, een licht interieur en een goed zicht rondom, maar de ruiten zakken niet helemaal in de portieren als ze worden opengedraaid. Het Italiaanse macho-elleboogje naar buiten is dus onmogelijk. De ruime instap en relatief hoge zit zou aantrekkelijk zijn voor senioren automobilisten, maar daar is het kekke interieur nou weer net iets te frivool voor. Voor die doelgroep is de derde stoel op de voorste rij ook niet erg functioneel. Maar die zouden ze dan weer kunnen inruilen voor een koelkastje op die plaats. Af fabriek als optie geleverd zonder meerkosten.

Omdat alles van de vloer moest, dus ook de traditionele middenconsole, bevindt zich midden op het dashboard een grote plastic puist, met klok, radio, ventilatie/airco en pook. Opzichtig lelijk plastic, dat luidruchtig dissoneert met de harde kleuren van de bekleding van meubilair en zijpanelen.

Nou zijn ze bij Fiat ook niet achterlijk en ze maken daar toch voornamelijk auto’s om te verkopen. Vandaar dat ze de Multipla eens goed onderhanden hebben genomen, in elk geval aan de buitenkant. Dit najaar nog komt de nieuwe Multipla in de showroom. Officieel met de nieuwe familylook van Fiat, dus duidelijk herkenbaar als het MPV-zusje van de Stilo, Panda en de andere modellen. Wat minder eigenzinnig en opzichtig, maar vooral van binnen net zo origineel.

En toch

En toch. Voor het grote publiek is de Multipla dan waarschijnlijk te buitenissig, wie er eenmaal in heeft gereden is meestal verkocht. Het handjevol Multipla-rijders in Nederland heeft zich niet voor niets in een heuse fanclub verenigd (zie kader) en alleen al op de aankondiging dat de auto in deze serie zou optreden, kwamen de spontane steunbetuigingen ter redactie binnen (zie kader).

In huize Heffels gebeurde iets soortgelijks. Vrouwlief nam nog liever de fiets dan plaats te nemen in de mosterdgele-met-knalblauwe-bekleding demo die ons een paar dagen ter beschikking was gesteld. Totdat ze eieren voor haar geld koos toen de kinderen in de stromende regen naar de tennishal moesten. Dat was toch eigenlijk heel gezellig met z’n drieën voorin, moest ze ruiterlijk toegeven, en bovendien vond ze het een pittig en driftig sturend autootje. Inderdaad moest ik even onder de brandstof-klep kijken om te zien of het echt een 1.9 dieseltje was.

Pr-manager Hans Vervoorn van Fiat Alfa Lancia Nederland rook zijn kans. ‘Kom in het najaar nou eens in het nieuwe model rijden.’ Elke klant is er één, hoorde je hem denken.

Alleen een beetje lullig voor papa, zo helemaal alleen op die grote achterbank.

(kader)

De verkoper

Chris Buckard van Auto Kuijer BV in Veenendaal: ‘Ik zeg altijd dat de Multipla de makkelijkst te verkopen auto is. Mensen vinden hem spuuglelijk en lopen er met een grote boog omheen, of ze vinden hem juist heel mooi en dan hoef ik ook niet meer te verkopen. Natuurlijk is er ook een groep kopers die gaat voor de handige gebruiksmogelijkheden en het uiterlijk voor lief neemt. Dat laatste zie je vooral in de tweedehandsmarkt. Ik vind het frappant dat de laatste jaren de belangstelling voor gebruikte Multipla’s aantrekt. Je koopt dan ook een knappe gebruikte voor zo’n 10 à 15.000 Euro en een beetje leuk aangeklede nieuwe komt toch al snel op zo’n € 27.000. Wie eenmaal een Multipla heeft aangeschaft, zal voor de volgende auto altijd opnieuw voor de Multipla kiezen. Ik ben trouwens benieuwd wat het nieuwe model gaat doen. Misschien is die wel te gewoon voor de liefhebbers van iets bijzonders, aan de andere kant zal hij zeker een bredere kopersgroep aanspreken. Dat mag dan ook wel, ik heb er dit jaar slechts twee verkocht.’

(kader)

De koper

Naar een enthousiaste Multipla-rijder hoefden we niet te zoeken. Na de aankondiging van dit artikel kwam de volgend e-mail van Ton den Braven spontaan binnen.

‘Ik heb via short lease tot een jaar geleden ruim 1,5 jaar in diverse Multipla’s gereden.

Tussendoor ook nog 10 weken in een Zafira. Wat mij vooral opviel is de betere wegligging van de Multipla en het feit dat wij met zijn zessen in de Multipla ruim plaats hadden mét bagage. In de Zafira konden wij ook maar met zijn zessen zitten vanwege de zeer beperkte ruimte op de 2e rij naast een kinderzitje. Dat was overigens een ramp op zich, omdat we telkens als we met zijn allen op pad gingen, eerst de gordel van het kinderzitje los moest om de andere kinderen op de achterste twee stoeltjes te laten plaats nemen, waarna de gordel weer moest worden aangetrokken. Een buggy kon nooit mee omdat daarvoor in de Zafira geen plaats was. In de Multipla’s zat de jongste gewoon voorin tussen ons in. Heb ik direct mijn bezwaar tegen jullie manier van testen te pakken. Goede wegligging en zo is natuurlijk belangrijk maar de echte gebruiksmogelijkheden van een MPV kun je alleen daadwerkelijk door een gezin laten testen. Overigens reed ik ongeveer 50000 km per jaar en heb ik met de Multipla’s geen enkele storing gehad. Helaas is de Multipla voor gewoon leasen te duur geworden, waardoor ik er nu niet meer in kan rijden.’

MULTIPLA FLASHMOB

Tot nu toe zijn er drie Autoflashmobs geweest op het parkeerterrein van Slot Zeist. Renault Avantime (6 deelnemers), Audi A2 ( 5) en Mercedes Vaneo (nog niet bekend). Waarmee het wereldrecord dus in handen is van (nog niet bekend). De verwachting is dat zulks niet lang meer zal duren en dat de Multipla’s verpletterend zullen samenkomen.

Maar zo makkelijk als Ron van de Plank denkt weg te komen, zal het niet gaan. Die mailt namelijk dat op 12 juni tussen 11.00 en 12.00 uur een aantal Multipla’s bijeen zullen komen bij Fiat dealer Frans van den Dungen in Veghel om dan gezamenlijk een toerrit te gaan maken. Allemaal leuk en aardig natuurlijk en u leest daar verder alles over op www.multipla.ontheweb.nl , maar dat is natuurlijk nog geen Flashmob.

Want wat is een Autoflashmob?

Een Autoflashmob is een zinloze bijeenkomst van auto’s die elkaar anders bijna nooit tegen komen. Er gebeurt eigenlijk helemaal niets tijdens zo’n bijeenkomst. De deelnemers parkeren hun auto’s naast elkaar, lopen er eens omheen, schudden elkaars hand, wisselen wat ervaringen uit, maken een foto en gaan vervolgens ieder hun weegs. Het evenement duurt hooguit een half uur, exclusief de files die veroorzaakt worden.

Dat betekent dus dat de Multiplisten van Ron van de Plank nog een keer bijeen moeten komen. Sterker nog, dat zijn ze aan hun stand van fanclub verplicht!

De Multipla Flashmob vindt plaats op zondag 2 mei, om 11.30 precies, weer op het parkeerterrein van Slot Zeist (volg de borden).

Vanzelfsprekend zijn de klassieke Multipla´s ook van harte welkom.

Komt allen, zegt het voort!

Multipla Flashmob van achteren

Multipla Flashmob van achteren

Multipla Flashmob van voren

Multipla Flashmob van voren

Tags: , , , ,

Comments are closed.

 

april 2004
M D W D V Z Z
« feb   mei »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930