EEN BEETLE IS NOG GEEN KEVER

12 mei 2004

Showroomdochter Volkswagen New Beetle

New Beetle

New Beetle

Er is altijd goed over nagedacht, over de introductie van een nieuw model auto. En er is altijd flink in geïnvesteerd. En toch mislukt het soms. Dat overkomt ook de grote merken. Zo ziet Volkswagen zijn New Beetle een beetje wegkwijnen in de showroom, terwijl de Kever, zijn  legendarische voorganger decennia lang niet aan te slepen was. Hoe komt dat…

Het begon bij mij allemaal met een hemelsblauwe kever. Voor maar liefst 250 gulden aangeschaft. Hij had van voren een beetje een deukje en was daar wat gaan roesten. Normaal gesproken niet zo erg, omdat er van voren niets zat, maar de bodem van wat met een weids gebaar de kofferruimte werd genoemd was ook enigszins aangetast, zodat de stoeprand er niet meer in kon. Iedereen die kever heeft gereden, weet dat een dergelijk blok beton een noodzakelijk accessoire was om tot een enigszins aanvaardbare wegligging te komen. En voor het benzineverbruik maakte dat niets uit, dat was onveranderlijk hoog. Ook bij de pedalen was wat asfalt zichtbaar, dus als er door een plas water werd gereden, moesten de voetjes even van de vloer. Dat zal ongetwijfeld iets gedaan hebben voor de elektrische huishouding, want sommige dingen, zoals de claxon, deden het niet. APK kenden we toen nog niet, dat werd gewoon gedaan door de politie, die toen nog tijd had om auto’s langs de weg te controleren.

‘Drukt u maar eens op de claxon, meneer.’ De dienstdoende agent wist dat dit een beproefd middel was om de elektrische circuits van een oude auto te checken. In gedachten nam ik al afscheid van mijn autootje, want de agent had de luchtig krokante bodem ongetwijfeld ook al geconstateerd.

‘Pèp,’doet mijn kevertje parmantig. Daarvoor en daarna heeft hij nooit meer getoeterd, maar toen het er op aankwam, liet hij het baasje niet in de steek. We mochten doorrijden.

En we zouden nu nog rijden, als die dronken militair er niet was geweest.

Terwijl ik met een aanvaardbaar gangetje over het Keizer Karel-plein reed, als rotonde de trots van Nijmegen, werd ik opeens vol in de flank geraakt door een Ford Taunus. Van de schrik en de klap schiet ik het middenplantsoen in, waar ik op een haar na het ruiterstandbeeld van de keizer mis. Uit de Taunus, die ik nooit van nergens had zien aankomen, komt eerst een wolk dranklucht en vervolgens een bijbehorende militair. Als er een militair bij de aanrijding is betrokken, handelt de marechaussee de zaken af en dan kun je het wel schudden als burger. Uit het proces verbaal bleek later dat volgens de marechaussee de schuldvraag open bleef en dat er van alcohol geen sprake was. Ik heb daar nog over gebeld natuurlijk en kreeg te horen dat de betreffende sergeant wat moeilijkheden had thuis en dat ik niet moeilijk moest doen over een total lossje van 250 gulden. Pure corruptie. En van zwijggeld kon niet eens sprake zijn. Mijn brief aan de Hoge Krijgsraad moet nooit zijn aangekomen.

Vaasje

Zo heeft elke kever zijn eigen legende. En dan moet je als fabrikant toch van goeden huize komen om dat nostalgisch nog eens dunnetjes over te doen. Nou is Volkswagen natuurlijk een goed huis, maar dat is toch niet gelukt. Als ik ’s zondags een beetje ga toeren in de van Pon geleende New Beetle, kom ik voor een stoplicht naast een clubje van vier Belgische kever cabriolets te staan. Oud, glimmend, gekoesterd. Kapje open in een prettig zonnetje. Vier zachtjes genietende echtparen. Acht paar ogen kijken naar me, ik kijk terug. Ik probeer me een houding aan de meten van ‘hij is niet van mij hoor, ik schrijf gewoon een stukje voor Autoweek,’ maar dat communiceert wat moeilijk in één blik, dus ik haal een soort van verontschuldigend mijn schouders op. Er wordt welwillend naar me geglimlacht. Welwillend maar ook een tikje neerbuigend, ‘excuses aanvaard, maar probeer niet net te doen alsof je erbij hoort.’ Een New Beetle is nog lang geen Kever.

Hij lijkt er op, zeker, en door dat eigenwijze ontwerp is hij net zo onpraktisch als zijn voorganger. In de kofferbak – áchter! – past een weekendtas en een aktekoffer en veel meer kan ook niet door de smalle klep-opening. Het dashboard steekt een meter het interieur in en dat is ongeveer even ver als je het koppelingspedaal moet indrukken. Als er iemand op de passagiersstoel zit, opent het dashboardkasje op diens knieën.

De moeder van alle Volkswagen-accessoires, het plastic bloemenvaasje, is geïntegreerd in het dashboard. Een belediging en aanfluiting voor de nostalgist; dat hoort natuurlijk met een zuignap op het kale metaal van het dashboard vastgeplakt.

Emotie

Natuurlijk is de New Beetle een Volkwagen en dan is het qua autotechniek wel in orde. In de 1.6 met een prachtige blauwe kleur, die ik een weekje mag lenen, is het zelfs slaapverwekkend in orde. Het is echt instappen en wegrijden. Geen nukken, geen eigenaardigheden. Het motortje ronkt alsof het voorlopig nog wel blijft ronken, maar het typerende boxergeluid, dat zelfs uit de juiste Porsches klonk, is het niet. En het geluid komt bovendien van de verkeerde kant. In het instrumentenpaneel brand een blauw thermometertje in blauwe golfjes. Niks geen luchtkoeling meer, gewoon water. Ik begrijp trouwens niet helemaal waarom het lampje brandt. Ik moest de auto speciaal bij de importeur komen ophalen, zodat hij van te voren vakkundig gecheckt kon worden. Aan het koelvloeistofniveau kan het dus niet liggen. Misschien geeft de auto wel aan dat hij nog niet lekker warm is. En inderdaad, na een paar kilometer gaat het lampje uit.

Het lijkt erop dat de auto als een blok beton op de weg ligt, maar hoe probeer je dat uit met een 1.6 motortje? Ik had de cruisecontrol, de dubbele onbruikbaar onder het dashboard verstopte bekerhouder en de handbediende airco zó ingeruild voor een half litertje meer motor-inhoud. Alhoewel, als ik zo’n €26.000 had betaald, had ik het allemaal willen hebben.

Je vraagt je af wat de jongens en meisjes van de importeur gedacht moeten hebben. Ze zullen toch hebben gezien dat ik een vént ben. En ze moeten er toch van uit zijn gegaan dat ik een beetje heb rondgekeken in de showroom en de folder. Dat ik ook die dikke 1.8 Highline Turbo heb zien staan, met dat lollige uitschuifspoilertje achter-bovenop. Of die hele mooie kekke 2.0 cabrio, met fraai leer en dito audio. Catalogusprijzen doen in mijn geval immers niet terzake. Ze hadden natuurlijk moeten begrijpen dat hij wat mij betreft sunflower geel had mogen zijn of campanella-wit, maar dat ze me emotie hadden moeten meegeven. Daar was het uiteindelijk toch allemaal om begonnen?

Kader

De Koper

Peter Ganseman (46) uit Wemeldinge, Zeeland is aan zijn tweede New Beetle bezig. En inderdaad, vroeger had hij ook een Kever. En voordat hij een New Beetle kocht, reed hij Golf. “Ik denk dat ik een van de eersten was. Ik vond het model gewoon verschrikkelijk mooi en ik vertrouwde erop dat de techniek in orde zou zijn. Het werd een 2 liter Highline, alles erop en eraan, lemongeel van buiten en van binnen, want hij mocht van mij gezien worden.  50.000 gulden heb er destijds zo ongeveer voor betaald en dat was een smak geld. Maar ik heb de auto 5 jaar gereden en er toen nog € 14.000 voor gekregen bij inruil. Duur is dus betrekkelijk. Nu rij ik sinds een paar maanden een cabrio, crème-wit met crème interieur. Een 1.6 deze keer, dat komt ook echt wel vooruit en is bovendien een stuk stiller dan de 2 liter. Duur? Ach, €34.000 is best veel, maar de auto is dan ook zeer compleet uitgerust. Ik ben geen echte kenner, maar ik heb natuurlijk wel goed rondgekeken. Wat moet je dan kopen? Een Opel, toch een boerenkar. Golf? Uitstraling 0.

Klachten heb ik eigenlijk alleen over de Continental banden die er standaard om liggen. Die zijn na 20.000 kilometer vierkant. Verder heb ik ooit één rammeltje voorin gehad.”

Kader

De Verkoper

Ronald Roosendaal is verkoopleider bij A-point in Amsterdam Zuidoost. “De verwachtingen waren natuurlijk wel hooggespannen met de New Beetle. Hij is destijds met ongelooflijk veel tamtam geïntroduceerd, maar het succes dat hij  in Amerika zou hebben, is het hier toch niet geworden. Dat zal vast en zeker te maken hebben met de prijs, die toch nog wel wat steviger is dan de Golf. Als ik naar de kopers kijk, zijn die vaak hoger opgeleid, artistiek en over het algemeen, misschien wel 80%, vrouw.  Het zijn bijna zonder uitzondering mensen die echt binnenkomen voor deze auto, ze kijken naar niets anders. Of ze vroeger een Kever hebben gehad, speelt geen rol. Voor de echte Kever-liefhebber is de New Beetle natuurlijk veel te modern en compleet. De 2 liter loopt het best en van de 1.8 turbo hebben we ook goede verwachtingen. Sinds de komst van de cabriolet is de belangstelling voor het dichte model ook weer wat toegenomen. Ik heb er dit jaar 4 verkocht, een dichte en drie cabrio’s. Maar de zomer moet nog beginnen.”

NEW BEETLE FLASHMOB

Het aloude wereldrecord Autoflashmob van de Renault Avantime rijders is eindelijk gebroken. Op 9 mei jongstleden (moederdag) verzamelden zich maar liefst 10 Fiat Multipla’s op het parkeerterrein van Slot Zeist. De tevredenheid over dit succes was groot onder de blijde Multipla-rijders.

Het klassement nu

  1. Fiat Multipla (10)
  2. Renault Avantime (6)
  3. Audi A2 (5)
  4. Mercedes Vaneo (1)

We mogen hopen dat de New Beetle fans dit op hun fatsoen zullen trekken en massaal deel zullen nemen aan de New Beetle Flashmob.

Wat is een Autoflashmob?

Een Autoflashmob is een zinloze bijeenkomst van auto´s die elkaar anders bijna nooit tegenkomen. Er gebeurt eigenlijk helemaal niets tijdens zo´n bijeenkomst. De deelnemers parkeren hun auto´s naast elkaar, lopen er eens omheen, schudden elkaars hand, wisselen wat ervaringen uit, maken een foto en gaan vervolgens ieder hun eigen weg. Het evenement duurt hooguit een half uur, exclusief de files die veroorzaakt worden.

Voor de deelnemers zijn de Autoflashmobs onvergetelijke belevenissen. Vriendschappen worden gesmeed, lotsverbondenheid wordt intensief gevoeld.

De New Beetle Flashmov vindt plaats op zondag 6 juni, om 11.30 uur precies op het parkeerterrein van Slot Zeist. Volg de borden.

Komt allen, zegt het voort.

Kever-rijders zijn overigens zeer welkom, maar zullen niet officieel meetellen voor het record.

Tags: , , , ,

Comments are closed.

 

mei 2004
M D W D V Z Z
« apr   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31