POLDEREN

16 mei 2004

politiemaseratiDe laatste tijd moet ik door omstandigheden vaak op het Poldertraject zijn. Zeg maar de A6/A7 van pakweg Hilversum naar Groningen. Een leuk stuk weg waar je nog kunt opschieten. Het zal toch niet toevallig zijn dat aan dit traject de twee enige Nederlandse automobielfabrikanten, Donkervoort en Spyker, zijn gehuisvest.  Aan de medeweggebruikers te zien, autochtonen zowel als passanten, wordt hier nauwelijks gecontroleerd op snelheid. Alleen toeristen houden zich min of meer aan de maximum snelheid, zeker toeristen met een caravan. Ik luister naar een eigen cd-tje maar de traffic-functie van mijn RDS ontvanger staat aan. Elke keer als Radio 538 verkeersinformatie uitzendt, wordt mijn eigen muziek weggedrukt. De vooruitgang der techniek! Waarom 538? Omdat die een flitserwaarschuwingssysteem hebben als service voor de luisteraar. Toch is het zaak om zelf te blijven opletten, want er zullen hier vast ook wel af en toe camerawagens van één van de vele vriendjes-met-de-politie-tv-programma’s rijden. En dáár, opvallend onopvallend loodrecht op de rijrichting van het verkeer in de brede berm geparkeerd, dat was er een. Misschien toch net iets te laat geremd. Het houdt je bezig en alert op de momenten dat je niet achter een caravan sukkelt, maar het blijft natuurlijk een beetje zielig om steeds in je achteruitkijkspiegel te moeten kijken. Toch is het inmiddels de tweede natuur van de gemiddelde Nederlandse automobilist geworden en dat verklaart de uitglijder van het Vaderlandse persbureau ANP in een persbericht dat me pas onder ogen kwam.

‘Snelheidsmaniakken kunnen in Italië voortaan beter een paar keer extra over hun schouder kijken voor zij hun gaspedaal intrappen,’ begint het bericht.

Onzin. Italiaanse automobilisten kijken nooit over hun schouder, maar letten gewoon op de weg. In Italiaanse auto’s zitten alleen spiegeltjes omdat de internationale wetgeving dat voorschrijft voor de export. Aan mijn eigen Italiaanse sportlimousine is duidelijk te zien dat de spiegeltjes er nauwelijks bijhoren, maar op het laatste moment van een willekeurige plank in het magazijn zijn gepakt. Maar dat is wellicht een slecht voorbeeld, want dat is een DeTomaso en daar lijken wel meer onderdelen op het laatste momnet van een willekeurige plank te zijn gepakt.

En waarom zou de Italiaanse automobilist dan extra moeten opletten, volgens het ANP? Omdat de carabinieri een Lamborghini Gallardo hebben gekregen van de fabriek, catalogus-waarde bij ons € 195.281. Helemaal verkeerd begrepen. Waarom zou Lamborghini de politie nou een Gallardo cadeau doen. Vanwege de 152ste verjaardag van het corps? Dat gelooft het ANP toch zelf niet. Op de 149ste verjaardag kreeg hetzelfde corps een Ferrari 360 Modena, op de 150ste even niks, want dat zou te veel opvallen, vorig jaar stond er een mooie Maserati Coupé GT met strik voor de deur en volgend jaar komen een paar Alphaatjes los.

Dat doet de Italiaanse auto-industrie voor zijn clientèle.

Stelt u zich een gesprek voor langs een berucht weggedeelte in het zuiden van het land, waar de auto wordt ingezet, tussen de carabinieri die met een Lamborgini Gallardo een andere Lamborghini hebben aangehouden. Het gesprek gaat uiteraard in het Italiaans, maar ik heb het voor het gemak vertaald.

‘Bongiorno. Mooie dag vandaag.’

‘U ook een bongornio, agent. Inderdaad een mooie dag, maar dat is het meestal wel hier in het zuiden van dit land.’

‘Hadden we een beetje haast? Mooie auto, bella machina trouwens.’

‘Nee, niet speciaal haast. We gaan op visite bij de mamma, en daar ben je altijd vroeg genoeg. U heeft trouwens ook een mooie uitvoering, dat politieblauw staat hem goed.’

‘Dank u. Kom we moeten weer eens verder. Een prettige dag nog. En o ja, probeert u het iets rustiger aan te doen.’

Een bekeuring zou op zo’n moment bepaald ongepast zijn.

En probeert u zich nou eens een soortgelijk gesprek voor te stellen op een polderweg tussen twee agenten die de hele dag in een krappe Volvo-camerawagen  tussen allerlei meet-apparatuur hebben gezeten en net een Subaru Impreza hebben aangehouden, of erger nog, een DeTomaso Deauville.

Je snapt niet dat Pon destijds niet in het gat is gesprongen toen de verkeersdienst van de Rijkspolitie in Driebergen de surveillance-Porsches afschafte vanwege bezuinigingen. Dan neem je als importeur toch je verantwoordelijkheid.

Binnen het Volkswagenconcern is dat blijkbaar wel uit te leggen.

Tags: , , ,

Comments are closed.

 

mei 2004
M D W D V Z Z
« apr   jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31