LANCIA NIET VOOR IEDEREEN

25 juni 2004

Showroomdochter Lancia Thesis

Lancia ThesisSoms lukt het gewoon niet met een nieuw model auto. Ondank enorme investeringen van de fabrikant in ontwikkeling en marketing zijn de auto’s de showroom niet uit te branden. Maar soms beweert een fabrikant dat het helemaal niet de bedoeling is om grote aantallen te verkopen. In het geval van de Lancia Thesis kan Lancia dat ook uitleggen.

Altijd hetzelfde als je eens een leuke auto krijgt om een stukje in te rijden. Een PR-man die de sleutels niet zomaar wil afgeven en je eerst nog van alles wil uitleggen. En in een Lancia Thesis valt nogal wat uit te leggen. Als we de masseer-, fitness- en ventilatiemogelijkheden van de voorstoelen hebben gehad, moet ik op de achterste rij zetels plaatsnemen om gedemonstreerd te krijgen hoe ik de stoel naast de bestuurder elektrisch vooruit kan schuiven, zodat ik wat meer beenruimte krijg. Tegen de tijd dat we het navigatiesysteem behandeld hebben, had ik al thuis kunnen zijn. Ik kan Hans Vervoorn van Fiat, Alpha Romeo en Lancia echter niets verwijten. Het is nu al de tweede keer in het kader van deze serie dat ik een auto van hem leen en dat kan nauwelijks de bedoeling zijn voor een volume-fabrikant. Vervoorn geeft geen krimp, maar wel een prachtig miniatuur-Thesisje in blik en een gebonden Lancia-boek van de oude heer Wim Oude Weernink. Alsof hij me wil inpakken; maar daar is veel minder voor nodig: ik wil alleen de sleuteltjes.

VOL

De Thesis is helemaal volgeladen met elektronica. Een heel alfabet aan onzichtbare systemen om de auto een beetje verantwoord op de weg te houden. ABS, TC, EBD, MSR, ASR en ESP; binnenkort verschijnt er een automanagementafkortingenbijlage van Autoweek waarin u nog eens precies kunt nalezen waar deze afkortingen voor staan. Omdat al die systemen zich met elkaar bemoeien en regelmatig op elkaars terrein komen, was de auto, zeker in het begin, nogal eens in de war. Trouwens bij elke moderne auto die niet meer wil roesten, is de elektronica het zwakke punt. Bij elke borrel een goed gesprek. Inmiddels beweren de Duitse fabrikanten van de systemen dat ze de kinderziekten wel zo´n beetje onder de knie hebben.

Hoe dan ook, als ik gas geef en de elektronische handrem gaat los, heb ik nergens last van. De Thesis rijdt geweldig, geweldig. Als een limousine als je wil cruisen, als een Italiaan als je gas geeft. Stuurt als een grote auto, maar luistert als een braaf kind. In het modelletje dat ik onder mijn gemasseerde kont heb, zit een 2.4 liter motortje en dat lijkt in combinatie met de automaat niet overdreven veel. Als ik dat bij een stoplicht voor de zekerheid even wil uitproberen samen met een naastgelegen middenklasser van een merk waarvan ik de naam niet zal noemen omdat ik dan weer het verwijt krijg dat ik iets tegen Zuidduitse patserbakken zou hebben, blijkt dat mee te vallen, de auto kan heel leuk meekomen. Gelukkig maar, we hebben natuurlijk wel ons Italiaanse fatsoen op te houden. Op de snelweg vertoont de auto wat Italiaans nichterig gedrag, de motor slaakt een terugschakel-gilletje elke keer als ik me genoodzaakt zie wat tussengas te geven. Maar dat schijnt hij af te leren als hij jou en je rijgedrag wat beter leert kennen.

OVERDREVEN VOL

Voor de bediening van de interieurelektronica kan de bestuurder een driedaagse cursus bij de importeur volgen of een paar vuistdikke boekwerken doorworstelen. Het is soms een tikje overdreven. Ikzelf bijvoorbeeld kan mijn welgevormde en goedgetrainde lijf ook wel uit de bestuurdersstoel tillen bij het uitstappen zonder dat die een twintigtal centimeters achteruitschuift. En als ik even een verborgen knopje aanraak spreekt een zwoele damesstem in het Engeliaans dat ze mijn commando niet begrepen heeft. Ergens bekruipt mij het gevoel dat het allemaal gewoon erg kapot kan en dat er maar één zekeringetje of circuitje hoeft door te branden om alle airbags eruit te laten ploffen, de handrem te activeren, een CD van André Hazes op te zetten en de ABS, MSR en ESP tegelijk in de schakelen. Daar staat tegenover dat in deze prijsklasse niet over garantievoorwaarden wordt gediscussieerd.

Niettemin is het jammer dat de TV in mijn testexemplaar het niet doet.

RESPECT

Laat één ding duidelijk zijn, Lancia verdient ons diepe respect en grote dankbaarheid voor het versieren van het straatbeeld met deze auto. De Thesis is van binnen en buiten van een klassieke schoonheid. Stil, beschaafd, stijlvol en toch Italiaans.

En de auto loopt voor geen meter. Halverwege 2002 geïntroduceerd, verkocht hij nog 54 stuks in dat jaar. In 2003 gingen 108 exemplaren over de toonbank en dit jaar mochten de gezamenlijke dealers er tot nu toe zo’n 50 inpakken en naar verwachting komen er daar nog eens 50 bij. Vervoorn ligt er niet wakker van: ‘De Thesis is natuurlijk niet gemaakt voor de Nederlandse markt. In Italië liggen die cijfers echt even anders. Wij zijn hier tevreden met de verkopen en blij dat we een model in dit segment hebben.’

Over welk segment we het precies hebben, is nog even de vraag. De collega’s van autoweek spreken van hogere middenklasse, maar middelste hogere klasse zou je toch zeker ook kunnen zeggen. Daar least en rijdt Nederland Mercedes, BMW, Audi of Volvo en kom, doe een gek en artistiek, Saab en Jaguar, zeker sinds dat laatste merk van Ford is. In verhouding en vergeleken met die merken is de Thesis scherp geprijsd, hoewel de cliëntèle vanzelfsprekend de neiging heeft om de auto vol te behangen. Betaalbaar en exclusief, een bijzondere combinatie voor een bijzondere auto. De vraag blijft echter of het Fiat concern het zo bedoeld heeft.

Na een heel lang weekend heerlijk sturen, blijkt maar weer eens waar zo’n groot concern klein in kan zijn: ze willen de auto terug.

(kader)

DE VERKOPER

Martin Hogervorst van Lancia Dealer Zoet in ’s-Gravenhage, onderdeel van de Preuninger groep.

“Lancia is natuurlijk een liefhebers-merk en wij verkopen natuurlijk niet de aantallen die de bekende conculega’s in dat segment, de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie, doen. Al was het maar omdat wij op de taxi-markt niet veel voorstellen. Wij gaan veel eerder de concurrentie aan met merken als Saab, Jaguar en Lexus en dan hebben we een scherpe prijsstelling vergeleken met die merken. Dat begint bij zo’n 57.000 en kan oplopen tot een kleine € 70.000, maar dan is hij ook behoorlijk vol. Nee, tweedehands hebben we ze nog niet. (Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema 2002 doet in Carbase zo’n €47.000, mh) Het blijft een auto voor een eigenzinnig publiek. Bij het uitkomen van de auto hebben we een flinke mailing doen uitgaan, maar het effect was gering, mensen die geïnteresseerd zijn in deze auto komen er vanzelf op af. En, laten we eerlijk zijn, het moet voor die mensen ook een beetje exclusief blijven. Ik zie onder de cliëntèle, eigenaren-directeuren, ook wel gepensioneerden, we hebben aan verschillende ministeries geleverd. Wij verkopen in onze vestiging overigens exclusief Lancia en dat verdient het merk ook.”

DE KOPER

We zagen minister Zalm toch echt in een Blu Lancia Thesis stappen in Den Haag Vandaag. ‘Nee, hoor,’ontkent de voorlichter echter glashard. De staatsecretaris Wijn dan desnoods? ‘We doen natuurlijk geen uitspraken over de vervoermiddelen van de bewindslieden. Maar ik kan u verzekeren dat ook de staatssecretaris niet in een Thesis rijdt,’ chagrijnt de voorlichter die nadrukkelijk met het verkeerde been uit bed is gestapt. De secretaris-generaal dan? We dringen aan in het kader van democratie en vrijheid van meningsuiting, maar waarschijnlijk staat er een hinderlijk kamerdebatje op stapel: geen sjoege. Zeker weten dat de minister niet in een taxi stapte. Ook op economische zaken rijdt een Thesis en ook daar wil niemand wat vertellen.

Maar het is ons duidelijk, als je getinte achterruiten bestelt en een scherm voor de achterruit tegen inkijk vanaf de middenconsole kunt bedienen, wil je niet met je naam in Autoweek. Zo ver is het al gekomen met onze democratie.

LANCIA THESIS FLASHMOB?

Het werd nog even spannend op 6 juni jongstleden op het parkeerterrein van Slot Zeist. Hoewel stipt 11.30 was afgesproken, bleven de New Beetles binnendruppelen. Uiteindelijk bleef de teller steken op 8 auto’s. Wel allemaal in een verschillende kleur en uitvoering. Goed voor een trotse tweede plaats in het algemeen klassement.

Het klassement nu

  1. Fiat Multipla (10)
  2. Volkswagen New Beetle (8)
  3. Renault Avantime (6)
  4. Audi A2 (5)
  5. Mercedes Vaneo (1)

Wij moeten vrezen dat de Lancia Thesis geen bedreiging zal vormen voor de top drie in dit klassement.

Toch doen we een zeer dringende oproep aan alle ministers, staatssecretarissen, directeuren en rijke pensionados om niet flauw te doen en gewoon te komen opdraven op de LANCIA THESIS FLASHMOB. Tevens doen we een beroep op secretaressen, chauffeurs en onderhoudsmedewerkers om hun Thesis-rijdende bazen op het evenement te wijzen of desnoods de sleutels te lenen voor een weekend.

In verband met de vakantie van het organiserend comité, vindt de THESIS FLASMOB plaats op 1 augustus aanstaande, weer om 11.30 stipt op het parkeerterrein van Slot Zeist (volg het navigeersysteem)

Voor alle duidelijkheid:

Wat is een Autoflashmob?

Een Autoflashmob is een zinloze bijeenkomst van auto´s die elkaar anders bijna nooit tegenkomen. Er gebeurt eigenlijk helemaal niets tijdens zo´n bijeenkomst. De deelnemers parkeren hun auto´s naast elkaar, lopen er eens omheen, schudden elkaars hand, wisselen wat ervaringen uit, maken een foto en gaan vervolgens ieder hun eigen weg. Het evenement duurt hooguit een half uur, exclusief de files die veroorzaakt worden.

Voor de deelnemers zijn de Autoflashmobs onvergetelijke belevenissen. Vriendschappen worden gesmeed, lotsverbondenheid wordt intensief gevoeld.

Tags: , , ,

Comments are closed.

 

juni 2004
M D W D V Z Z
« mei   aug »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930