GRAND PRIX

24 augustus 2004

lamborghiniIk zit achter een Lamborghini en het schiet niet op. Ik zit overigens goed, want met vrouw en kinders in onze eigen Avantime. Ik zeg wel, ‘onze eigen’, maar eigenlijk zitten we in de Avantime van mijn vrouw die mijn BV, in persoon van mij, directeur eigenaar, van haar huurt voor de uitoefening van mijn beroep, journalist namelijk, op een reportage, naar een ploegwedstrijd op Mariënwaerdt namelijk, waar ik mijn gezin toevallig mee naar toe neem. Belastingtechnisch eigenlijk nauwelijks interessant, maar toch een leuke constructie!

De Avantime is, na overleg met mijn garage, uiteindelijk helemaal in orde verklaard. Het lampje van de airbag brandt nu ook niet meer. En om te voorkomen dat het lampje ooit nog zal gaan branden, is besloten in ruim beraad met de importeur en de fabriek dat de stekker zal worden doorgelast. Dat gaat binnenkort gebeuren en dan staat er natuurlijk weer een vervangende auto voor me klaar. Een Scenic waarschijnlijk.

Maar nu zitten we heerlijk. De V6 zoemt goed, het leer van de riante zetels voelt goed, het uitzicht rondom en naar boven is goed, het zonnetje schijnt, muziekje aan, CD van Gareth Gates, die vinden we bijna allemaal goed, en de juffrouw van het navigatiesysteem wacht even met de volgende aanwijzing totdat we erlangs kunnen.

‘Erlangs kúnnen?’ vaagt u zich natuurlijk af, of  ‘erlangs wíllen?’

U bedoelt: ‘Wat kan er gebeurd zijn dat hij een Lamborghini wil gaan inhalen met zijn Renault, ook al is het een mooie Avantime 3.0 V6?’

Toch zitten we hier en we nemen de gelegenheid te baat om het type voor ons eens op te zoeken. Wat voor Lamborghini rijdt hier? Het blijkt de Grand Prix. Dat staat er trouwens ook met grote letters achterop. Maar dat zegt niks, want achterop lezen wij in even grote letters ‘Jovink’, met in kleine letters daaronder ‘en de voederbietels’.

De Grand Prix is niet het grootste model, leren wij, dat is namelijk de Victory Plus, een geweldenaar van 230 tot 260 PK, afhankelijk van de uitvoering, 6 cylinders, turbocharged met intercooler. De Gand Prix is overigens niet meer leverbaar en inmiddels in het programma vervangen door de Premium, die begint bij de 850-uitvoering voor 85 PK en doorloopt tot de 1060 met 100 PK.

De modderkluiten spatten van de enorme achterwielen voor me op mijn pasgewassen limousine. Eigenlijk valt het uitzicht me een beetje tegen voor een machine met zo’n naam. Tussen de wielen onder de cabine hangt een groot zwartgeverfd versnellingsbak-achtig ding. Niet dat ik er speciaal verstand van heb, maar dat lijkt mij het differentieel voor de verschillende aan te koppelen werktuigen. In de auto spreekt niemand me tegen.

Natuurlijk heb ik de prijs ook voor u opgezocht. Wat vroeger de Grand Prix was en nu dus als de Premium door het leven gaat, begint bij € 37.760.  De Victory Plus is, een beetje afhankelijk van de uitvoering, te verkrijgen voor zo´n € 118.000. Even ter oriëntatie: een Gallardo staat voor €195.281 te koop, weliswaar bij een andere dealer.

Importeur voor Nederland is de prima firma Sieberg uit Veenendaal. Dat was vroeger onderdeel van de Geveke groep, maar is inmiddels ingelijfd door Pon Holding. Pikant nietwaar? Inderdaad de Pon van Pon Automobielen, zeg maar de importeur van Volkswagen. Wij weten immers allemaal dat Lamborghini de auto’s tegenwoordig onderdeel uitmaken van het Volkswagenconcern, maar dat diezelfde auto’s in Nederland worden geïmporteerd door de fraaie firma Hessing. Lamborghini de tractoren is overigens ook niet meer van zichzelf, maar onderdeel van de Italiaanse Same Deutz Fahr Group uit Bergamo.

Ja, ik praat u maar even helemaal bij.

Je vraagt je trouwens toch af wat zo’n tractor hier midden in de stad te zoeken heeft en of zo’n ding eigenlijk wel is toegelaten voor de openbare weg. Ik constateer namelijk dat hij wel is uitgerust met remlichten maar dat van richtingaanwijzers geen sprake is. Daar staat tegenover dat de bestuurder geen enkele aanstalten maakt om af te slaan. Links noch rechts. Omdat er hier een inhaalverbod geldt en omdat daarop hier midden in de stad geen uitzondering wordt gemaakt voor landbouwvoertuigen, zoals je op het platteland nog wel eens ziet, blijven we dus hangen en nemen we de tweedehands markt even door. Die stelt niets voor. Zegge en schrijve één Same Laborghini 854 DT, 4 WD, 85 PK vinden we. Afkomstig uit de wegenbouw en prima geschikt bijvoorbeeld als strandtrekker. Technisch in orde maar het plaatwerk in matige staat. De firma Douwe Dokter uit Tzummarum vraagt er €2600 voor.

De tractor slaat dan toch af en eindelijk kunnen we opschieten. Maar we hebben het allemaal erg leerzaam gevonden.

En dan moet onze reportage over de oldtimer ploegwedstrijden nog goed en wel beginnen. Als we daar uiteindelijk aankomen zien we al meteen een jurylid bij een deelnemer achterop springen om het spinnen van de grote achterwielen in de Betuwse klei tegen te gaan. Dat riekt naar partijdigheid.

We zijn nog pas halverwege een avontuurlijke dag.

Tags: , ,

Comments are closed.

 

augustus 2004
M D W D V Z Z
« jun   sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031