ANWB-FILM

9 oktober 2005

crash test landwindToevallig vlak voor de grote Frankfurter autobeurs dacht de ADAC, de Duitse tegenhanger van onze ANWB: ‘Kom, laten we die Chinese Landwind eens op botsveiligheid testen.’ Er waren nog wel een paar auto’s nodig om te ontdekken op welke snelheid precies de bestuurder zou komen te overlijden, maar dat was niet zo’n probleem, die dingen kosten toch bijna niks. De juiste snelheid bleek 64 km/u. Dat weten we dan, maar we weten nog meer niet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de Landwind met 53 km/u tegen een muur knalt. Helemaal niks, gebroken benen of dwarslaesie? En, ook altijd leuk om te weten, wat zijn  de fatale snelheden voor de Volkswagen Polo, de Porsche Boxter, de Mercedes A-klasse? Kan me niet herinneren dat die cijfers ooit deel uitmaakten van de standaard testgegevens in autobladen.

Nog een vraag. Op een Duitse autosnelweg rijden een Porsche en een Landwind en plotseling doemt een muur op. Welke bestuurder heeft de meeste kans om te overleven? Ik durf te stellen die van de Landwind. De Porsche-bestuurder knalt er waarschijnlijk met 200 km/u tegen aan en de Landwind-bestuurder kan door uit alle macht te remmen zijn slakkengangetje van 130 km/u – adviessnelheid – terugbrengen tot onder de fatale 64 km/u.

Lekker belangrijk allemaal. Als ik eens flink op de bumper van mijn DeTomaso Deauville spuug, zit er een lelijke deuk in het Italiaanse edelstaal. Dat doe ik dan ook niet, maar ik rijd desalniettemin regelmatig harder dan 64 km/u. Overigens alleen waar dat wettelijk is toegestaan, natuurlijk.

De Nederlandse importeur van de JMC Landwind kan zich er natuurlijk wel over opwinden. Logisch, de man heeft een schip met Landwinden voor een prikkie op de kop getikt en die dreigen nu op een Antwerpse kade weg te roesten omdat de Europese automobilist harder dan 64 km/u tegen obstakels aan wil knallen.

Peter Bijlevelds suggereerde dat de ANWB en ADAC zich wellicht voor het karretje van de machtige gevestigde Europese auto-orde hadden laten spannen. Van de ADAC weet ik het niet zeker. Dat een onoplettende ADAC-monteur versleten autobanden monteerde op een Dacia Logan voordat een eland-proef werd uitgevoerd, zou ook best toeval kunnen zijn. De relaties van de ADAC met de Duitse autolobby ken ik niet, maar de almacht van die lobby verdient ontzag en respect omdat ze tot op heden de invoer van een maximum snelheid hebben weten te voorkomen. De invoer van de Landwind tegenhouden lijkt dan een peulenschil. Daar kan de Nederlandse autolobby, zeg maar de heren Pon, Louman en Kroymans nog een voorbeeld aan nemen.

Van de ANWB weten we natuurlijk dat het een buitengewoon onbetrouwbare organisatie is.

‘De ANWB heeft helemaal niets tegen de Landwind,’ schijnheiligt een woordvoerder in de Volkskrant, ‘maar als we een auto testen die zo ontiegelijk slecht is, hebben wij de verantwoordelijkheid dat aan onze leden te vertellen.’ Tuurlijk. Maar als blijkt dat wij honderdduizenden leden dubbel verzekeren laat ons verantwoordelijkheidsgevoel ons plotseling in de steek. Als ik zoiets lees moet ik onmiddellijk denken aan een slechte acteur die een boef speelt in een B-film. Speelt hij nou zo slecht de onschuld omdat hij een slecht acteur is of moet hij het er zo dik bovenop leggen van de regisseur omdat de B-kijker anders misschien zou denken dat hij echt onschuldig is?

Veel Nederlanders denken nog dat het verzekeringsbedrog een incident was. Ik heb meer voorbeelden. Wel eens zo’n volstrekt overbodige Reis- en Kredietbrief aangeschaft? Bijvoorbeeld omdat u denkt dat u bij pech op de Duitse Autobahn onmiddellijk geript zult worden door de ADAC? Dan weet u dat hij volgend jaar automatisch op uw rekening verschijnt, ook al gaat u voortaan alleen nog maar naar de camping in Bakkum. En probeer dan dat geld maar eens terug te krijgen.

En waarom denkt U dat de Nederlandse staat de bewegwijzering niet meer aan de ANWB uitbesteedt? Vanwege de concurrerende tarieven soms? In elke geval niet omdat de ANWB-borden je standaard een omweg lieten nemen, want daarin liet de ANWB zich destijds ook al voor een karretje spannen, dat van de binnenstad mijdende autoriteiten.

Met de Landwind komt het goed. Bijlevelds heeft nog één auto opgeofferd en zelf een test gekocht bij het Duitse Tüv. Onafhankelijkheid genoeg te koop daar in Duitsland. Wat blijkt? Niks aan de hand. Alleen even een metalen balkje monteren.

Gaat wel ten koste van de winst natuurlijk.

Tags: , , , ,

Comments are closed.

 

oktober 2005
M D W D V Z Z
« aug   nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31