BLOKRIJDEN

17 april 2009

Vanuit de lucht gezien nergens last van

Vanuit de lucht gezien nergens last van

Wie Joure links laat liggen, of rechts, afhankelijk waar men vandaan komt, passeert onvermijdelijk de automobilistenhel van het Noorden, het plein dat niet eens een fatsoenlijke naam heeft en daarom maar genoemd wordt naar wat het is: de Rotonde van Joure. De A6 uit het Zuiden botst hier op de A7 en vanuit het Noorden probeert de Geert Knolweg, wat eigenlijk de McDrive is, zich er ook tussen te frommelen. Zó erg is het soms, dat je al in de file staat tussen het opnemen van de bestelling bij McDonalds en het afrekenen bij het volgende loket. Nou zijn er in het Westen en Zuiden echt nog veel ergere file-generatoren, maar omdat het Noorden qua fileleed flink achterloopt bij de rest van het land, wenst men zich hier niet bij de dagelijkse verstopping neer te leggen. De dagen van de rotonde zijn dan ook geteld. Vanaf 2011 wordt hij opgeruimd; de A7 wordt doorgetrokken en de andere wegen voegen daar gewoon op in. In 2021 zal overigens blijken dat zulks niet helpt en wordt er een rotonde aangelegd. Tijdens de werkzaamheden zal McDonalds onbereikbaar zijn, evenals Joure zelf, maar worden in de files van Sneek, Lemmer en Groningen tot Joure gratis hamburgers, koffie en dekens uitgedeeld.

Tot het zover is, experimenteert Rijkswaterstaat dat het een lieve lust is om de vaart er nog een beetje in te houden. Een van de middelen die de dienst inzet is het zogenaamde blokrijden. Zoals Rijkswaterstaat zich in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, ook met onze wegen bemoeit – Rijkswaterstraat – is blokrijden in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, rondjes rijden. Twee of drie werkautootjes van RWS rijden naast elkaar stapvoets over de rotonde om de achteropkomende file nóg groter te maken zodat de files vóór hen de rotonde kunnen ronden. Nog even afgezien van de heldenmoed die het vergt van de mannen (m/v) die het moeten uitvoeren, kun je je afvragen wie zoiets verzint.

‘Wij niet, hoor, echt niet, wij zijn met heel andere dingen bezig,’ bezweert een woordvoerster van LEF future center. Dat is de vrijgestelde denktank van RWS die in Utrecht de voeten op tafel legt om onorthodoxe en innovatieve oplossingen te verzinnen voor de infrastructurele problemen te land en ter zee. Hartstikke modern.

‘Zo bijzonder is dat helemaal niet,’ bevestigt de persvoorlichter van de regionale dienst Noord. ‘Het gebeurt in de Westen ook. En de beslissing om te gaan blokrijden ligt bij de mensen in het veld, eh..op de weg.’

‘Abe, het staat weer vast bij McDonalds, pak de pickup, we gaan blokrijden.’

‘Hoe was het vandaag op de zaak, schat?’

‘Ach, ik heb toch het gevoeld dat ik steeds in hetzelfde cirkeltje ronddraai.’

Daar zou ik dan graag eens mee worden doorverbonden, met zo’n blokkerijder, om te horen hoe dat is. Verwensingen, dreigementen, leedvermaak, draaierigheid, niets zal de desbetreffende ambtenaar bespaard blijven.

Dat gaat dus niet lukken; de voorlichter moet dringend in overleg en ik kan mijn vervolgvragen per e-mail stellen. Ondertussen krijgt zo’n rotondedraaier een mediatraining en dan is alle spontaniteit er wel af.

Bovendien heb ik nog een vraag en die is al helemaal niet geschikt om per e-mail gesteld te worden.

Aan de A7 richting Groningen ligt de parkeerplaats annex tankstation Mienscheer. Op een van de ANWB-borden naar die afrit heeft een grappenmaker een sticker met de letter T over de laatste letter geplakt. Misschien niet het toppunt van fijnzinnige humor, maar toch elke keer goed voor een grinnik als ik er langs kwam. Jarenlang heeft die letter er gezeten maar sinds kort is hij weg. Blijkbaar vond Rijkswaterstaat het leuk geweest.

Twee vragen heb ik nu.

Wie verzint dat het genoeg is geweest en wil de geheimzinnige plakker mij een lol doen?

Tags: , , , , , ,

Comments are closed.

 

april 2009
M D W D V Z Z
« mrt   jun »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930