BLADFORMULE: JANSEN, niet rijk, wel smaak

29 november 2010

Vol trots presenteert de redactie van Nederlands Media Netwerk de afgestofte  terugkeer 2.0 van de succesrubriek BLADFORMULE waarin nieuw verschenen (vak-)bladen geanafileerd worden. Huisrecensent is natuurlijk Mat Heffels. In het tempo waarin Heffels zelf tijdschriften lanceert, is het onvermijdelijk dat vroeg of laat een tijdschrift van hemzelf op de snijtafel belandt. Dat is vroeg geworden, de eerste keer. De redactie rekent desondanks op zo groot mogelijke objectiviteit.

Titel: JANSEN / Uitgeverij: HUB Uitgevers BV, Media Slim BV / Hoofdredactie: Mat Heffels / Art director: Esther Jansen/ Verschijnt: tweemaandelijks / Prijs: 4,95 euro / Omvang: 128 pagina’s / Oplage: 80.000 / 1/1 full colour: 7150 euro

Zegt niet Rob van Vuure dat niet en nooit niet niet op een cover moet staan? En dat het covermodel naar links moet kijken als ze je al je niet recht aankijkt, maar zeker niet met toegeknepen oogjes rechts de pagina af? Op de cover van het nieuwe tijdschrift JANSEN, niet rijk, wel smaak gebeurt het allemaal toch. Daarenboven staat er een woord van maar liefst 7 lettergrepen tussen de coverteksten. Een blad voor intellectuele vrouwen soms? Wie verzint zoiets? Duidelijk geen Sanoma-uitgave. Integendeel, blijkt bij bestudering van de colofon. Achter de uitgeef-bv Media Slim BV verstopt zich ternauwernood het Haarlemse HUB uitgevers, dat Sanoma voornamelijk uit de rechtszaal kent. Hoofdredacteur is Mat Heffels, van wie algemeen bekend is dat hij vroeger in de ketel met eigenwijs is gevallen. Tot op heden volkomen onterecht onbekend is de creative director en artdirector die – grappig! – toevallig ook Jansen heet, Esther nog wel. Zonder al te nadrukkelijk te worden neemt ze uitgebreid, letterlijk en figuurlijk, de ruimte. Eigenwijs maakt plaats voor eigenheid. Jammer dat de Belgische drukker haar niet altijd kan bijhouden, dit eerste nummer. Kwestie van de machines even goed afstellen. Ook jammer dat de adverteerders altijd de kat uit de boom kijken bij nieuwe titels. Hier en daar had nog wel een brekend advertentiepaginaatje tussen de artikelen gepast. Inhoudelijk gaat het blad opgewekt en creatief met z’n formule om. Zwierig leven op een normaal budget, dat is een kapstok die voorlopig niet vol zal raken.  Zeer herkenbaar en toch verfrissend verrassend. Niets te zeuren dan? Och, misschien had iemand die supermarkt moeten uitleggen dat die advertorial wellicht een tikje too much was. Anderzijds is dat ook wel weer schattig natuurlijk, dat enthousiasme van zo’n adverteerder. Jansen is een stoer initiatief van een eigenwijze uitgever.

Blijvertje. Snel naar de kiosk voordat hij is uitverkocht.

Mat Heffels is bladenmaker sinds mensenheugenis. Wie anders?

Ook een nieuwe titel op de markt gebracht? U durft! Stuur een exemplaar op naar mat@matsbv.nl en wij bespreken het net zo genadeloos liefdevol als die van onszelf. VOLGENDE KEER: De Help van Youp van ‘t Hek

Comments are closed.

 

november 2010
M D W D V Z Z
« okt   dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930