EEN NIEUWE DAF

15 maart 2012

Retro is terug van nooit weggeweest, zeker in de autobranche. De nieuwe Mini en Fiat 500 zijn grote successen en Volkswagen probeert het nog eens met de Beetle. En nu duiken er plotseling tekeningen op van een auto die onmiskenbaar herinneringen oproept aan Brabants industriële trots van een paar decennia geleden, de DAF. Toeval? Toeval bestaat niet.

In de auto-industrie gaan miljarden om, de belangen zijn immens. En hoewel bedrijfsspionage ongetwijfeld op grote schaal zal voorkomen, is het ondenkbaar dat gedetailleerde tekeningen van een nieuwe auto, zoals ze bij dit artikel staan, ‘per ongeluk’ lekken.De man die verantwoordelijk is voor dit design, de Nederlander Jorryt Jorritsma, werkt dan ook gewoon in opdracht van Brabeau. Er was een ideetje, een balletje om te rollen. Industrieel erfgoed als inspiratie voor innovatie. Zou hij dat kunnen visualiseren? Net echt. Even kijken hoe de markt reageert.

Interessante opdracht

Jorritsma was enthousiast over de opdracht en hij licht zijn ontwerp graag toe.

Een reuze interessante opdracht, een Daf. De eerste Daffodil was een typisch jaren ‘50 ontwerp, ‘Italiaanse stijl’ zoals bijvoorbeeld de Peugeot 404 en ook enkele Fiats. Destijds eigenlijk vrij saai, maar nu zou hij uiteraard opvallen tussen de moderne auto’s. Stylistisch gesproken niet zo origineel als de Fiat 500, Mini of Kever, die toen al opvielen tussen alle klassieke 3 box designs. Het 1966-model, de Daf 55 – ook van Michelotti - kreeg eigenlijk een origineler uitstraling, de herkenbare ‘shutline’ die over de vleugel en de koplampen liep.Ik zat aanvankelijk dan ook een beetje te twijfelen welke nu de échte Daf is. Ik denk dat de meeste mensen zich het 1966-model herinneren, daarvan zijn er meer verkocht en die ligt uiteraard verser in het geheugen. Ook omdat dat model de mogelijkheid biedt die bekende ‘shutline’ te herhalen op een moderne manier, nam ik de 55 als uitgangspunt. Alhoewel, de achterlichten van het eerste model, waren wel weer heel bruikbaar… ‘

Modern concept

Een heel aaibaar model is het geworden, de nieuwe Daf, die niet zou misstaan, maar zeker zou opvallen in het huidige straatbeeld. De ‘kenners’, collega’s uit de autojournalistiek, zien echter nog meer aan zo’n ontwerp. Bij de proporties van de auto moeten we volgens hen denken aan een Mini, iets hoger wellicht en in elk geval iets langer. Er zit een kofferbakje aan. Het is een sedan. Dat kofferbakje en de hoogte van de auto samen met de betrekkelijke geslotenheid van de onderkant, duiden erop dat de auto waarschijnlijk elektrisch zal worden. Er is ruimte voor een volwaardig accu-pakket en zo te zien wordt de aandrijving geregeld door twee elektromotoren op de voorwielen. Een uiterst modern en geloofwaardig concept.

Maar wie kan zo’n droom realiseren? Hoe haalbaar en hoe groot is zo’n project? Brabeau ging op onderzoek uit.

DAF Trucks uit Eindhoven houdt zich desgevraagd nadrukkelijk op de vlakte. ‘Laat ik zit zeggen,’ stelt een woordvoerder, ‘er zal geen Daf personenwagen gebouwd worden zonder ons. Want wij zijn de merk-eigenaar. Ik kan op dit moment niet ontkennen of bevestigen dat er plannen zijn in die richting, maar ik kan u verzekeren dat we niet over één nacht ijs zullen gaan. Wij hebben een reputatie te verliezen.’ (…)

Technische Universiteit Eindhoven dan? De faculteit Electrical Engeneering heeft sinds enige tijd een bachelor studie automotive en als strategic area smart mobility. De universiteit doet bijvoorbeeld mee aan de solar race door Australië en er wordt geëxperimenteerd met een elektrische Volkswagen Lupo die in een wedstrijd in Berlijn in de prijzen viel. Ir. Bart Gysen promoveerde er onlangs op een elektromagnetisch veersysteem, dat auto’s comfortabeler, veiliger en zuiniger maakt.

‘Natuurlijk zouden wij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een dergelijk project,’ laat de universiteit weten. ‘En we zouden dat ook heel graag doen.’

Investering

Van schets tot showroom vergt over het algemeen een investering van miljoenen, zo niet miljarden. Zeker als je helemaal van onder op moet beginnen.

Maar dat hoeft misschien helemaal niet. Misschien is er wel een platform beschikbaar waarop de nieuwe Daf relatief eenvoudig gebouwd kan worden. Vrijwel elke zichzelf respecterende fabrikant heeft zo’n platform nu of binnenkort beschikbaar. Ook hier zijn er een aantal min of meer logische kandidaten.

Volvo. Heeft Daf als eens in bezit gehad en is tegenwoordig in Chinese handen. De Chinezen zoeken Europese expansie.

Renault. Leverde al eerder motoren aan Daf en Volvo en heeft ambitieuze elektrische plannen. De nieuwe Daf zou zonder meer passen op het platform van de Renault Zoe.

Mitsubishi. Beschikt nog steeds over productiecapaciteit in Nederland – Nedcar, de voormalige producent van Daf.

 

Over Nedcar gesproken. In het Limburgse Born, 41 minuten met de auto over de A2 vanuit Valkenswaard, ligt een hypermoderne productiefaciliteit met tenminste 1500 tot op het bot gemotiveerde werknemers. Is dat niks voor VDL uit Valkenswaard? Als outsider? Succesvol bussenfabrikant, over máák-industrie gesproken. Die hebben al eerder boedel van DAF overgenomen. Of zou de stap naar personenauto’s toch te groot zijn? En als Economische Zaken dan eens zou bijspringen?

Heel veel is nog onduidelijk rond de reïncarnatie van Daf, maar die tekeningen liggen alvast op tafel. En de beelden van dat vlotte autootje met een knipoog naar een dierbaar Brabants industriëel verleden, verdwijnt hopelijk niet zomaar van het netvlies.

 

Leave a Reply

 

maart 2012
M D W D V Z Z
« feb   mei »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031