BLADFORMULE: FAB [fæb]

30 mei 2012

 

Wie de laatste jaren de HOI-oplagecijfers en de televisie-kijkcijfers een beetje gevolgd heeft, begrijpt dat Sanoma er ook eens wat aan moet gaan doen. Dat is FAB geworden in de tijdschriften en Jochem van Gelder voor SBS! Het zijn barre tijden!

FAB wordt gelanceerd in een periode dat de Vogue-storm zo’n beetje is uitgewoed en bij nummer 2 zelfs compleet is gaan liggen. De advertentiemarkt mag dan behoorlijk zijn afgegraasd, de hardcore tijdschriftenlezeres is misschien al wel weer toe aan iets nieuws; temeer daar de volgende Vogue inderdaad heel erg van hetzelfde maar dan net iets minder is. Vergeleken met datzelfde Vogue – en nu stoppen we ook meteen met vergelijken want dat gaat mank – lanceert Sanoma betrekkelijk stilletjes. Ik zag wat interviews met de hoofdredacteur en abri’s; maar goed, uit voorzorg en zelfbescherming kijk ik niet naar SBS, dus tv-ondersteuning is misschien ook wel geweest. In mijn kiosk lag FAB op een stapel op de speciale-aandacht-tafel alsof het er eigenlijk altijd al geweest is. Ik weet nu nog niet of dat goed of slecht is, maar daar kom ik op terug en dan weet ik misschien meer.

Eerst de naam: FAB, vermoedelijk uitgesproken als Fep. Waarom zou die naam gekozen zijn? Als ik de marketingmanager mag geloven – en dat mag ik natuurlijk, niemand houdt me tegen – is er ruim een jaar voorbereid aan het blad. Ik kan me best voorstellen dat gedurende zo’n jaar op enig moment tijdens een welovergoten brainstorm het woord FAB komt bovendrijven. Je neemt nog een glaasje bubbles bij een try-out photo-shoot of tijdens de after-chill en voor je het weet heb je jezelf richting absolutely fabulous geassocieerd, kortweg fab. Je zou zeggen dat je dan nog de rest van het jaar hebt om tot bezinning te komen: nou effe serieus jongens, of desnoods: let’s get serious girls, hoe zullen we het echt gaan noemen. Maar nee, FAB is het gebleven en erger nog: de ondertitel werd ‘lust for live’. Waar komt toch die enorme drang tot Engels vandaan. Zelfs mijn eigen, gruwelijk moderne kids, zwaar Cambridge gecertificeerd en virtueel tweetalig, spreken meer Nederlands dan de gemiddelde tijdschriftenmaakster. Ik bedoel: ‘lekker leven’ zou ook best gekund hebben, waarbij ‘lekker’ en ‘lust’ dezelfde ietwat geilige lading hebben die de lichtelijk bronstige redactie blijkbaar in het blad wil hebben; maar daar kom ik later nog heel even op terug.

Doelgroep dan. FAB richt zich op de vrouw van rond de 40. Curieus. Ooit wilde Sanoma de vrouw bedienen van lagere school tot bejaardenhuis. Van Anita tot Vorsten Royale, zeg maar. Maar als je bedenkt dat de Viva-meisjes tegenwoordig ook alweer tegen de 50 lopen, de abonnementen op Libelle en Margriet voornamelijk wegens overlijden worden beëindigd, Vorsten vrijwel uitsluitend spooklezers kent en YES is opgeheven, moet je constateren dat het voor vrouwen rond de 40 wel erg druk wordt in de kiosk.

En niet alleen op de lezersmarkt is het hier dringen, ook op de advertentiemarkt. Op beide markten kan Sanoma zich niet de kaas van het brood laten eten. Essentieel, nee, zelfs existentieel is dan ook de vraag of Sanoma met FAB strategisch, defensief of creatief lanceert. Werd FAB bedacht op marketing-uitgeef-niveau of klopte een bevlogen redacteur met een bezield plan op de deur van directeur print Henk Scheenstra?

Het blaadje zelf zou het antwoord moeten geven.

FAB heb van alles wat. Beetje Cosmo, beetje Viva, vleugje Vogue, een spoortje Opzij  zelfs, misschien wel wat Happinez en toch ook Mijn Geheim, en onvermijdelijk dat snufje LINDA.

‘Een handleiding of gids die elke 35+ vrouw door Lovestyle & Lifestyle-land heen helpt’, zegt de hoofdredacteur en dat klopt ook wel enigszins. Maar dat mag dan nog wel wat echter en eigener. Waarom bijvoorbeeld zo’n dramatisch gefotoshopte Heidi Klum op de cover en in het blad met een bureauredactieverhaal, terwijl je een eigen reportage hebt met echte prachtvrouwen als Marion Pauw en Elle van Rijn? De Cosmo-achtige help-jezelf rubriekjes zijn hier en daar wat gratuit en de gebruikelijke shopping pagina’s wat te gebruikelijk. De seks is nogal..eh..overal. Nergens vies van en nooit genoeg zijn geen exclusieve mannendingen meer. Vrouwen van rond de 40 lusten er perspectiefrijke pap van. FAB scheert af en toe langs ordinair, maar wie niet?

Over de founding friends-pagina’s even niets. Te vrezen valt dat we daar de realiteit van vandaag zien, die hopelijk morgen of overmorgen wordt ingehaald door bezinning van de adverteerder.

Samenvattend. Sanoma-achtig vakmanschap, een bijna vanzelfsprekend opgeëiste plek op de ‘nieuw’-tafel of plint-positie in de kiosk: is dat goed of slecht? HOI mag het zeggen.

Leave a Reply

 

mei 2012
M D W D V Z Z
« mrt   jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031