MERCURS 2012: DE WINNAARS

1 december 2012

Het is een publiek geheim dat tegelijk met de nominaties, meteen ook de winnaars van een Mercur worden aangewezen. Dat scheelt aanzienlijk is reis- en onkostenvergoeding voor de deskundige jury. Elk jaar probeert de organisatie die winnaars geheim te houden tot aan het Gala en elk jaar mislukt dat. Traditioneel onthult Nederland Media Netwerk de winnaars voortijdig.

 

Zelfs voor een uitgesproken zonnestraal als mijzelve, viel er weinig te lachen afgelopen jaar. Qua tijdschriften dan. Het jaar 2012 dat in hoog tempo naar zijn einde herfst, zal de boeken ingaan als het jaar waarin bijvoorbeeld Jansen en Park een vroegtijdige dood stierven. Het jaar waarin PwC feitelijk de hele branche voor dood verklaarde bij monde van ene Ennel van Eeden, entertainment- en media-expert, in zijn Nederlandse Entertainment &   Media Outlook 2012-2016.  Wie mag dat dan wel wezen, vraagt u zich misschien af. Geen idee. PwC, voorheen PricewaterhouseCooper, kennen we als een bedrijf dat zich voornamelijk bezig houdt met jaarrekeningen, accountantscontroles en de juridische gevolgen daarvan. Als zo’n firma plotseling tijd heeft om zich met jouw branche bezig te houden, weet je dat de economie op zijn reet ligt en dat de rapen gaar zijn. En dat die Ennel er vervolgens een beetje chagrijnig instapt omdat hij of zij zich zijn of haar toekomst in de haute finance ook wel wat anders had voorgesteld, maakt het er allemaal niet vrolijker op.

Gelukkig is daar het NUV met zijn jaarlijkse masturbatoire Mercur-feestje. Daar zal de sector van opknappen!

Bedoel ik dat cynisch, sarcastisch of anderszins hatelijk? Jazeker!

Om te beginnen is daar een jury bij elkaar geroepen, onder aanvoering van de Benjamin Button van ons vak. Dat is nog eens een statement naar de nieuwe generatie! Kies voor tijdschriften als je de media in wil, daar gebeurt het! Ruim baan voor jong talent!

Hetzelfde avantgardistische gevoel geeft de lijst genomineerden voor de categorie Tijdschrift van het Jaar. Flow, JAN, LINDA., Varagids en Viva. Je vraagt je toch af: waren dit de enige inzendingen? En zo nee, wat waren zo ongeveer de criteria om tot deze keuze te komen? Op de Mercur-website lees ik: Belangrijk criterium daarbij is in eerste instantie de redactionele ontwikkeling van het tijdschrift, gekoppeld aan een gezonde oplageontwikkeling. De marktomstandigheden worden bij de beoordelingen meegenomen.

Voor de onervaren NUV-watcher ondertitel ik dit even. Onder de huidige marktomstandigheden wordt alles met een HOI-index boven de 90 blijkbaar gezien als een gezonde oplageontwikkeling.

De winnaar? LINDA natuurlijk. Verrassing wellicht omdat het niet bepaald de eerste Mercur is voor LINDA, maar bepaald onvermijdelijk. De jury hoefde alleen de criteria ‘redactionele ontwikkeling gekoppeld aan een gezonde oplageontwikkeling’ te hanteren zonder de verzachtende marktomstandigheden in de beoordeling te betrekken. Pijnlijk genoeg voor de branche dat er zegge en schrijve maar één tijdschrift is dat aan de winnaars-criteria voldoet. Niettemin, een volkomen terechte winnaar: LINDA, gefeliciteerd.

Lancering van het jaar. Als ik jury was geweest, puur hypothetisch dus, had ik gewoon PARK genomineerd en laten winnen. Statement. En juist daarom zal ik nooit in de jury zitten, want dat kan natuurlijk niet. Een opgeheven titel nomineren is het failliet van het medium erkennen; en zover zijn we nog lang niet. Een andere prima kandidaat in deze categorie was het eigenheimertje LIS geweest, maar helaas.

Curieus lijstje genomineerden. Daphne’s Diary wilde ik tot op heden niet kennen omdat ik het spontaan associeerde met Daphne Dekkers en Montezuma’s Revenge, maar dat blijkt een blaadje dat op zijn homepage € 1500,-  rekent voor een redactioneel artikel van 4 pagina’s en een soort van willekeurig verspreid wordt. Hartstikke modern en van deze tijd, maar dat wordt hem niet.

Toen ik nog niet op alle lange tenen in de tijdschriftenbranche had gestaan en dus ook nog wel eens genomineerd werd voor het een en ander, werd ik eens als winnaar uitgesloten omdat het om een licentie-titel zou gaan. Vogue zou in die tijd niet eens in het lijstje mogen staan. Radar+ gunnen we als parasiet met een promotiebudget van ons omroep-belastinggeld al helemaal geen prijs, dus hier is 360 de winnaar. Proficiat.

Hoofdredacteur van het jaar. Het simpele feit dat je om een of andere reden benoemd bent in een bepaald functie is niet genoeg om een Mercur te winnen. Sorry Robert. Een pontificale staat van dienst evenmin, en een prima licentie-vertaling ook niet. In deze categorie werd er nog even getwijfeld of de verliezers uit de hoofdcategorie, de dames FLOW, alsnog gecompenseerd moesten worden. Maar gelukkig steeg de jury hier boven zichzelf uit en koos unverfrohren voor eigenzinnigheid, kwaliteit en onafhankelijk vakmanschap. Xandra Schutte gefeliciteerd.

 

Alle winnaars in andere categorieën verschijnen onder in beeld tijdens de aftiteling. We willen alleen nog een kleine staande ovatie voor de kiosk aller kiosken, de überretailer die alle eerdere en alle volgende Mercurs in zijn categorie had moeten winnen: AKO Schiphol.

 

Tenslotte nog een helicopterpolitieke nabeschouwing over deze matste Mercurs-uitreiking aller tijden. Sponsorgevoelig, maar niettemin. Sanoma Media realiseerde dit jaar 20 van de 38 nominaties. Is dat een bewijs van de innovatieve kracht, de interne prioriteiten, de martktbenadering of het lezerfullfilment van het Fins-Nederlandse multimedia bedrijf of een afspiegeling van de machtsverhoudingen binnen de branche? En hoe verhoudt zich dat tot de schaamteloze uitsluiting van een bedrijf als Audax?

Laten we het daar eens gezellig over hebben op het spumante-overgoten gala. Daar zien we elkaar dit jaar waarschijnlijk voor het laatst.

 

Leave a Reply

 

december 2012
M D W D V Z Z
« nov   feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31